Scrisoarea II de Mihai Eminescu
Scrisoarea II
de Mihai Eminescu
De ce pana mea rămâne
în cerneală, mă întrebi?
De ce ritmul nu m-abate
cu ispita-i de la trebi?
De ce dorm, îngrămădite
între galbenele file,
Iambii suitori,
troheii, săltăreţele dactile?
Dacă tu ştiai problema
astei vieţi cu care lupt,
Ai vedea că am cuvinte
pana chiar să o fi rupt,
Căci întreb, la ce-am
începe să-ncercăm în luptă dreaptă
A turna în formă nouă
limba veche şi-nţeleaptă?
Acea tainică simţire,
care doarme-n a mea harfă,
În cuplete de teatru
s-o desfac ca pe o marfă,
Când cu sete cauţi
forma ce să poată să te-ncapă,
Să le scriu, cum cere
lumea, vro istorie pe apă?
Însa tu îmi vei
răspunde că e bine ca în lume
Prin frumoasă stihuire
să pătrundă al meu nume,
Să-mi atrag
luare-aminte a bărbaţilor din ţară,
Să-mi dedic a mele
versuri la cucoane, bunăoară,
Şi dezgustul meu din
suflet să-l împac prin a mea minte. –
Dragul meu, cărarea
asta s-a bătut de mai înainte;
Noi avem în veacul
nostru acel soi ciudat de barzi,
Care-ncearcă prin poeme sa devie
cumularzi,
Închinând ale lor
versuri la puternici, la cucoane,
Sunt cântaţi în
cafenele şi fac zgomot în saloane;
Iar cărările vieţii
fiind grele şi înguste,
Ei încearcă să le
treacă prin protecţie de fuste,
Dedicând broşuri la
dame a căror bărbaţi ei speră
C-ajungând cândva
miniştri le-a deschide carieră. –
De ce voi pentru nume,
pentru glorie să scriu?
Oare glorie să fie a
vorbi într-un pustiu?
Azi, când patimilor
proprii muritorii toţi sunt robi,
Gloria-i închipuirea ce
o mie de neghiobi
Idolului lor închină,
numind mare pe-un pitic
Ce-o beşică e de spumă
într-un secol de nimic.
Încorda-voi a mea liră
să cânt dragostea? Un lanţ
Ce se-mparte cu frăţie
între doi şi trei amanţi.
Ce? să-ngâni pe coardă
dulce, că de voie te-ai adaos
La cel cor ce-n operetă
e condus de Menelaos?
Azi adeseori femeia, ca
şi lumea, e o şcoala,
Unde-nveţi numai
durere, înjosire şi spoială;
La aceste academii de
ştiinţe a zânei Vineri
Tot mai des se perindă
şi din tineri în mai tineri,
Tu le vezi primind
elevii cei imberbi în a lor clas,
Până când din şcoala
toată o ruină a rămas.
Vai! tot mai gândeşti
la anii când visam în academii,
Ascultând pe vechii
dascăli cârpăcind la haina vremii,
Ale clipelor cadavre
din volume stând s-adune
Şi-n a lucrurilor
peteci căutând înţelepciune?
Cu murmurele lor
blânde, un izvor de horum – harum
Câştigând cu clipoceală
nervum rerum gerendarum;
Cu evlavie adâncă ne-nvârteau al minţii
scripet,
Legănând când o
planetă, când pe-un rege din Egipt.
Parcă-l văd pe
astronomul cu al negurii repaos,
Cum uşor, ca din cutie,
scoate lumile din chaos
Şi cum neagra vecinicie
ne-o întinde şi ne-nvaţă
Că epocile se-nşiră ca
mărgelele pe aţă.
Atunci lumea-n căpăţână
se-nvârtea ca o morişcă,
De simţeam, ca Galilei,
că comedia se mişcă. –
Ameţiţi de limbi
moarte, de planeţi, de colbul şcolii,
Confundam pe bietul
dascăl cu un crai mâncat de molii
Şi privind păienjenişul
din tavan, de pe pilaştri,
Ascultam pe craiul
Ramses şi visam la ochi albaştri
Şi pe margini de caiete scriam versuri
dulci, de pildă
Către o trandafirie şi
sălbatică Clotildă.
Îmi plutea pe dinainte
cu al timpului amestec
Ba un soare, ba un
rege, ba un animal domestic.
Scârţiirea de condeie
dădea farmec astei linişti,
Vedeam valuri verzi de
grâne, undoierea unei linişti,
Capul greu cădea pe
bancă, păreau toate-n infinit;
Când suna, ştiam că
Ramses trebuia să fi murit.
Atunci lumea cea
gândită pentru noi avea fiinţă,
Şi, din contra, cea
aievea ne părea cu neputinţă.
Azi abia vedem ce
stearpă şi ce aspră cale este
Cea ce poate să convină
unei inimi oneste;
Iar în lumea cea comună
a visa e un pericol,
Căci de ai cumva
iluzii, eşti pierdut şi eşti ridicol.
Şi de-aceea de-azi
înainte poţi să nu mă mai întrebi
De ce ritmul nu m-abate
cu ispită de la trebi,
De ce dorm îngrămădite
între galbenele file
Iambii suitori,
troheii, săltăreţele dactile,
De-oi urma să scriu în
versuri, teamă mi-e ca nu cumva
Oamenii din ziua
de-astăzi să mă înceap-a lăuda.
Dacă port cu uşurinţă
şi cu zâmbet a lor ură,
Laudele lor desigur
m-ar mâhni peste măsură.