Balada Iancul Jiianul


Iancul Jiianul

                        Foicică trei gutui,

                        Trei gutui, trei alămâi,

                        Iancule, de unde vii?

                        – Ia, d-aci, de peste Jii!

                        – Iancule, ce-ai târguit?

                        – Dat-am aur şi argint

                        Pe vro cinci oca de plumb,

                        Să duc la băieţi în crâng;

                        Că băieţii, făr-de minte,

                        Risipesc la gloanţe multe,

                        Nu le stă nimeni-nainte

                        Şi nu ştiu trage la ţinte:

                        Că băieţii, cam zglobii,

                        Trag la naiba, prin pustii,

                        Nu ca mine, -n cărnuri vii!

                        Până vorba nu-mi sfârşea,

                        Iacătă-mi şi potera,

                        Bat-o Maica Precista!

                        Iar ceauşul poterii,

                        Slujitorul domniei,

                        De-l vedea,

                        Îi tot zicea:

                        – Iancule,

                        Jiianule,

                        Ado-ncoace povara,

                        C-o să-ţi vie greu cu ea

                        Şi dă-te de voia ta,

                        Să ne scapi de vro belea!

                        – Ba de voie nu m-oi da,

                        Nici povara nu mi-ţi lua,

                        Că mi-am dat bănuţi pe ea!

                        – Iancule, român turcit,

                        Ce te porţi aşa gătit,

                        Numa-n aur şi argint

                        Din creştet până-n pământ?

                        – De mă port aşa gătit,

                        Dumnezeu m-a dăruit!

                        – Iancule, român turcit,

                        Lasă-te de haiducit,

                        Lasă-ţi nebuniile,

                        Lasă-ţi haiduciile,

                        Să-ţi dau boieriile!

                        – Ba eu, zău, de m-oi lăsa:

                        Tu cu boieria ta,

                        Eu cu haiducia mea;

                        Că ce câştigi tu-ntr-o vară,

                        Eu câştig numa-ntr-o seară

                        Şi beau cu mândra-ntr-o toamnă!

                        M-a făcut maica voinic,

                        Să n-am frică de nimic;

                        M-a făcut maica fecior,

                        Să dau taichii ajutor:

                        Să mă ţiu pe la strimtori,

                        Pe la munţi, în trecători,

                        În drum, pe la negustori,

                        Când se-ntorc din Râureni

                        Cu punga cu gălbiori

                        Şi cu murgii sprinteori!

                        Şi cum sta

                        Şi cum vorbea,

                        Bine vorba nu-mi sfârşea,

                        Pinteni murgului că da,

                        Trei pistoale slobozea,

                        Nevăzut că se făcea

                        Şi gonea, măre, gonea,

                        Pân-la Olt că-mi ajungea,

                        Dincolo de Slatina;

                        Până-n malul Oltului,

                        La capătul podului.

                        – Foicică de lipan,

                        Măi podar,

                        Măi cârciumar,

                        Trage podul,

                        Să trec Oltul!

                        – L-oi trage

                        De mi-i da ortul!

                        – Măi podar,

                        Măi cârciumar,

                        Ai auzit d-un Jiian,

                        D-un puişor de oltean

                        Şi d-un hoţ de căpitan

                        Ce căzneşte pe podari,

                        Bea vin de la cârciumari,

                        Ia mieii de la ciobani

                        Şi pâinea de la brutari,

                        Bea, mănâncă, nu dă bani?

                        Că d-oi sta să tot plătesc,

                        Geaba că mai haiducesc!

                        Măi podar,

                        Măi cârciumar,

                        Trage podul,

                        Să trec Oltul,

                        C-aicea te calcă focul

                        Şi te prăpădesc cu totul.

                        Trage podul mai d-a drept,

                        Că-ţi trimet un plumb în piept,

                        Trage podul mai la vale,

                        Că-ţi trimet un plumb în şale!

                        Dar decât para la pod,

                        Mai bine cu murgu-not,

                        Că mi-e murgul nescăldat,

                        Astăzi l-am încălicat,

                        rec prin Olt ca pe uscat;

                        Că mi-e murgul scurt în gât,

                        Scurt în gât şi lung în trup,

                        Trec prin Olt de nu mă ud!

                        Foicică trei granate,

                        Trecu Oltul d-aia parte,

                        Ciocoi l-întreabă de carte,

                        El i-arată puşca-n spate

                        Şi din ochi dacă-l priveşte,

                        Pleacă şi mi-l spovedeşte:

                        – Floricică usturoi,

                        Usturoi în patru foi,

                        Bată-te crucea, ciocoi,

                        De te-oi prinde-n sat la noi,

                        Să-ţi dau măciuci, să te-moi!

                        Unde văz ciocoi pe drum,

                        Şi mi-l văz mai albăstrând,

                        Mă fac broască pe pământ,

                        Numai cât un pui de cuc

                        Şi iau puşca să-l împuşc,

                        Să-l lovesc unde mi-l doare,

                        La netezul părului,

                        Unde-i păs ciocoiului,

                        Unde-i greu voinicului,

                        În calea sufletului.

                        Frunzuliţă lemn uscat,

                        Aoleo, ciocoi bălţat,

                        Sunt trei ani de când te cat,

                        Sunt trei ani ş-o săptămână,

                        Pân’te-oi dobândi la mână,

                        Să-ţi iau pielea de pe cap,

                        Să-mi fac toc la măzărac,

                        Şi pielea de pe picioare,

                        Să-mi fac tocuri la pistoale!