Balada Meşterul Manole


Meşterul Manole

                        Cei nouă zidari,

                        Nouă meşteri mari

                        Ei se socotea,

                        Ca ei să mi-ş facă

                        Zid de mănăstire

                        Să nu fie-n lume.

                        Zâua zâduia,

                        Noaptea se surpa.

                        Ei se socotea,

                        Jurământ punea

                        Ca ei să nu spuie

                        La neveste-acasă

                        Şi care va merge

                        Meşterul Manole

                        Luni de dimineaţă

                        Cu prânzu-nainte…

                        În zâd s-o zâduiască.

                        Opt necredincioşi…

                        Credinţ-o călcatu,

                        Credinţă n-avea

                        Şi ei le spunea,

                        Ele nu venea.

                        Manole, Manole,

                        Meşteru Manole,

                        El credinţa-şi ţine

                        Că el că nu-i spune

                        La nevast-acasă.

                        Luni de dimineaţă

                        Ea mi se scula,

                        Pruncu şi-l scălda,

                        Prânzu şi-l făcea,

                        La bărbat pleca.

                        El când o vedea,

                        Din gură grăia:

                        De-ar da Dumnezeu

                        Rugu să-i răsaie,

                        Pe ea să mi-o-ncurce,

                        Mâncarea s-o verse,

                        Doar vremea va trece.

                        Rugu-i răsărea,

                        Ea mi-l d-ocolea,

                        Măi tare venea.

                        El când mi-o vedea,

                        Cu mâna-i făcea

                        ‘Ndărăpt să se-ntoarcă.

                        Ea, când îl vedea

                        Măi tare venea,

                        La el ajungea,

                        Mâncarea punea.

                        Zâdarii mi-o lua

                        Şi-n zâd mi-o punea.

                        Nimic nu-i vorghea,

                        Num-o zâduia,

                        Zâd pân-la genunchi.

                        Ea din grai grăia:

                        – Voi nouă zidari,

                        Nouă meşteri mari,

                        Doar voi nu glumiţi

                        De mă zâduiţi

                        Zâd pân-la genunchi?

                        Nimic nu-i zicea,

                        Num-o zâduia,

                        Zâd până la brâu,

                        Ea iar din grai grăia:

                        Manole, Manole,

                        Meştere Manole,

                        Dar voi nu glumiţi

                        De mă zâduiţi

                        Zâd până la brâu,

                        Că zâdu mă strânge,

                        Ţâţişoara-m’ curge

                        Şi copilu-m’ plânge.

                        Nimic nu-i zicea,

                        Num-o zâduia

                        Zâd până la ţâţe.

                        Ea iar din grai grăia:

                        – Manole, Manole,

                        Meştere Manole,

                        Ţie nu ţi-i milă

                        De a ta soţie?

                        Că zâdu mă strânge,

                        Ţâţişoara-m’ curge

                        Şi copilu-m’ plânge.

                        Nimic nu-i zicea

                        Num-o zâduia

                        Zâd până la gâtu.

                        Ea iar din grai grăia:

                        – Manole, Manole,

                        Meştere Manole,

                        Ţie nu ţi-i milă

                        De a ta soţie?

                        Văd că nu glumiţi

                        De mă zâduiţi.

                        Zâd până la gâtu,

                        Că zâdu mă strânge,

                        Ţâţişoara-m’ curge

                        Şi pruncuşoru-m’ plânge.

                        Da’voi să-mi lăsaţi

                        Loc leagănului

                        La căpu zâdului,

                        Vântu când o bate

                        Ni l-o legăna

                        Şi când îmi va ninge

                        Pruncu mi l-o unge

                        Şi când o ploua

                        Pruncu-l va scălda.

                        Lui cu mama lui,

                        Lui cu mama lui!