COMUNIUNEA OM NATURA ce reprezinta ce semnifica ce simbolizeaza

Comuniunea om-natură
în balada populară “Monastirea Argeşului", Manole de două ori se roagă lui Dumnezeu să dezlănţuie natura, de două ori ruga îi este ascultată, dar nici potopul şi nici vîntul n-o abat pe Ana din drum.
Balada populară “Toma Alimoş" prezintă armonia desăvîrşită dintre sufletul viteazului haiduc şi faptul că eroul este jelit de codrul-frate: "Codrul se cutremura, / ulmi şi brazi se clătina, / fagi şi paltini se pleaca, / fruntea de i-o săruta / şi cu freamăt îl plîngea".
Şi moartea ciobanului moldovean din “Mioriţa" poate fi privită ca o jertfă rituală, prin care omul se întoarce în Universul din care s-a rupt prin naştere, reconstituind astfel superba lui integritate; de aici, feeria nupţială din final — imagine a unui Cosmos răscumpărat prin jertfă. însoţit de sunetele sacre ale liturghiei cosmice, sufletul ciobanului se întoarce în lumea celestă, completîndu- i fiinţa eternă.
în “Scrisoarea III" de M. Eminescu, natura, ca simbol al dăinuirii veşnice a poporului, devine personaj de mit: glasul i se aude prevestitor al nimicirii,
iar “poala"codrului ascunde, ca un spaţiu protector, miile de “capete pletoase", care formau oastea română. Motivul naturii solidare cu românul capătă în această operă o memorabilă formulare, devenită reper al firescului în exprimarea sentimentului patriotic: "Şi de-aceea tot ce mişcă-n ţara asta, rîul, ramul, / Mi-e prieten numai mie, iară ţie duşman este".
Sentimentul comuniunii cu natura, fiorul topirii omului, prin moarte, în pămîntul încălzit de soare se conţine în poezia “Vara” de G. Coşbuc: "Priveam fără de ţintă-n sus / într-o sălbatică splendoare, / Vedeam Ceahlăul la apus, / Departe-n zări a lbastre dus".
în sonetul “în grădina Chetsemani" de V. Voiculescu, sunt alese numai cîte- ve mişcări ale verticalităţii şi comuniunii cosmice: furtuna, zbuciumul măslinilor, păsările. Ţintuirea trupului în neputinţa de a bea paharul sub furtuna dezlănţuită în clarobscurul sumbru al înserării transferă într-un cadru natural stihia lăuntrică închisă în trupul care asudă sînge, fiind reflectată în dezlănţuirea vîntului, în vraiştea grădinii. Aşezarea cosmică e clătinată de suferinţa celui nevinovat.
Interferenţa umanului cu natura e reliefată sugestiv în versurile blagiene: "Tristeţi nedesluşite — mi vin, dar toată / durerea, /ce-o simt, n-o simt în mine, /în inimă, /în piept, ci-n picurii de ploaie care curg. / Şi altoită pe fiinţa imensa lume /cu toamna şi cu seara ei / mă doare ca o rană" (“Melancolie”, L. Blaga).
Motivul e prezent în poezia "Gorunul" de L. Blaga prin analogii ca "trunchiul tău" — "sicriul meu", "frunză" — "suflet": "O simt cum frunza ta mi-o picură în suflet". Lumea morţii se face simţită de pe acum, încît "stropide linişte
îmi curg prin vine, nu de sînge". Textul emană o tristeţe metafizică.
în duioasa şi trista povestire vînă- torească „Madona bălţii” de A. Busuioc naratorul devine purtătorul vocii autorului, dezvăluind sentimente şi trăiri profinde. Naratorul se întîlneşte cu perechea de lebede, care-i prilejuieşte momente de bucurie şi surpriză. Este puternic atras de această lume a bălţii: „Cred că lebăda e singura pasăre în al cărui ochise poate citi toată gama de simţăminte omeneşti: bucurie, durere, necaz... Dumnezeule, m-a fulgerat, dar e o madonă, Madona bălţii". Această armonie a lumii de basm este încălcată de omul rău ce omoară graţioasa lebădă. Cruzimea vînătorului-om provoacă trăiri profunde

Lista cu toate Simbolurile
Lista cu toate Motivele
Lista cu toate Operele
Donează pentru comunitatea noastră